همه ما درباره ی افسردگی زمستانی شنیده ایم، اما آنچه ممکن است ندانیم این است که این موضوع می تواند یک وضعیت پزشکی قابل توجه باشد که نیاز به درمان دارد.

نام رسمی آن اختلال عاطفی فصلی است و هر ساله هزاران نفر را درگیر میکند.

دلیل ایجاد افسردگی زمستانی:

مشکل افسردگی زمستانی با کوتاهتر و تاریک تر شدن روزها شروع می شود. امروز میخواهیم لامپ های ال ای دی مربوط به درمان این موضوع را بررسی کنیم. بسیاری از متخصصان دلیل این اختلال را کمبود نور روز میدانند. این مشکل آشکارا در ماه های زمستان که روزها کوتاه تر است و مردم وقت بیشتری در خانه می گذرانند شایع تر است.در صورت استفاده از این ال ای دی ها میتوان در ساعات نزدیک به خواب نور خانه را کم کرد تا در چرخه خواب و هورمون های مربوط به خواب اختلالی ایجاد نشود.در این صورت میتوانیم با سطح بالاتر ملاتونین(هورمون خواب) بخوابیم و باعث کاهش علایم افسردگی میشود.

راه حل بهبود افسردگی زمستانی:

پزشکان اخیرا برای  بیمارانی که دچار افسردگی زمستانی هستند جعبه های نوری را به منظور فراهم آوردن نور مورد نیاز روز تجویز میکنند.

یکی از مزایای ال ای دی و نورپردازی ال ای دی کیفیت نور است.دیگر لامپ ها دوستدار محیط زیست مانند لامپ های کم مصرف CFl کیفیت نورپردازی کمتری نسبت به ال ای دی ها دارند.ال ای دی ها حتی میتوانند طیف نور های سرد، گرم و نور روز را ایجاد کنند.

ما متوجه تاثیر لامپ های ال ای دی بر افسردگی زمستانی نشده بودیم تا اینکه یکی از مشتریان ما، کریستین اطلاع داد:”برای چند سال متوالی، به غیر از پاییز گذشته دچار افسردگی فصلی بودم.در نهایت متوجه شدم این تغییر بخاطر تعویض لامپ های فلوروسنت قدیمی به ال ای دی است. با اینکه لامپ های قدیمی وعده ی ماندگاری چند ساله را روی جعبه هایشان میدادند، بعضی هایشان از همان اول آسیب دیده بودند و بعد از تعویض متوجه شدیم که باقی نیز، کم نور شده بودند و دیگر کارایی اولیه را نداشتند.

پاییز گذشته همه ی چراغ های خانه ام را به ال ای دی تغییر دادم. حالا فضای خانه ام به قدری روشن و انرژی بخش است که خیلی وقت ها به روشن بودن همه ی چراغ ها به طور همزمان نیازی ندارم.”

نور پردازی خانه به وسیله ال ای دی

کریستین به من ایمیل زده بود تا بگوید از زمان نصب این ال ای دی ها چقدر خوشحال تر است و از دست افسردگی فصلی رها شده است.

از دیگر توصیه هایی که به شما برای حل مشکل افسردگی زمستانی کمک میکند موارد زیر است:

خوب بخورید:

یک رژِم غذایی سالم و متعادل را پیگیری کنید و از خوردن غذاهای آسانِ غیر مغذی در هنگام سرما پرهیز کنید.

در حرکت بمانید:

تحقیقات نشان داده است که ورزش و فعالیت میتواند علائم افسردگی را کاهش دهد.از دیگر مزیت های ورزش این است که شما را به بیرون خانه هدایت میکند و باعث میشود در معرض نور طبیعی بیشتری قرار بگیرید.

به پزشک مراجعه کنید:

در این مقاله قصد نداریم بگوییم که لامپ های ال ای دی تمام انواع افسردگی فصلی را حل میکند، پس در صورت شدید بودن علائم و عدم بهبود آن ها به پزشک مراجعه کنید.ما فقط قصد داشتیم تا نتیجه ی مشاهدات خود را با شما در میان بگذاریم چرا که ممکن است لامپ های ال ای دی این زمستان در حالی که شما سرحال میکنند، مبلغ قبض دریافتی تان را کاهش داده و همچنین به حفظ محیط زیست نیز کمک کنند .