کلمه LED (ال ای دی) خود مخفف کلمه‌ی Diode Light Emitted و به معنای دیود ساطع کننده نور یا دیود نورافشان میباشد. درباره دیودها باید بگوییم که درواقع دیود زیرمجموعه ای از گروه نیمه هادی‌ها بشمار میرود. اجازه دهید درباره اجسام نیمه هادی هم یک توضیح کوچک و مختصر دهیم و سپس مطلب را ادامه دهیم.

نیمه هادی ها یک نیمه هادی هم دارای خاصیت رسانایی و هم عایق میباشد و درواقع به نوعی میتوان گفت ویژگی‌ای دو گانه دارند، و همین ویژگی دوگانه نیمه هادی ها باعث شده تا به ابزاری کاربردی و مناسب جهت استفاده الکتریکی با رفتاری کنترل شده و قابل هدایت برحسب نیاز ما، تبدیل شود.

البته هدایت نیمه هادی ها به چند عامل، مانند جریان یا ولتاژ اعمالی به الکترود و … بستگی دارد. از انواع نیمه هادی ها میتوانیم به دیودها، ترانزیستورها و بسیاری از سلول های فتوولتائیک اشاره کنیم. خب حالا درباره ویژگی LED  توضیحات بیشتری ارائه میدهیم.

ویژگی های LED:

ال ای دی درواقع یک دیود با میزان تابش نور بیشتر نسبت به باقی دیودها است، چرا که همه‌ی دیودها بر اثر عبور جریان و ولتاژ، از خودشان نور ساطع و منتشر میکنند، اما بعلت ساختار فیزیکی و پوشش بدنه در بعضی از آنان مقدار نور ساطع شده بسیار کم یا حتی غیرقابل مشاهده است. برای اینکه نور ساطع شده توسط ال ای دی با چشم قابل رویت باشد باید در طیف طول موج نورهای مرئی باشد. گاهی طول موج نور منتشر شده از LED در طیف مادون قرمز قرار میگیرد و بوسیله دستگاه هایی مانند انواع دوربین های دیجیتال قابل دیدن است که در اینصورت به این نوع LED مادون قرمز میگوییم. پس در نتیجه بعد از ساخت دیودها، اولین ال ای دی های تولید شده مادون قرمز بودند و در جاهایی مثل کنترل از راه دور کاربرد داشتند.

 

پیشرفت و توسعه ی LED ها:

بعدها به تدریج محققان با ایجاد تغییراتی در ساختار فیزیکی LEDها توانستند ال ای دی هایی تولید کنند که نور منتشر شده از آنها در طیف موج نورهای مرئی باشد، و درواقع ال ای دی اولین بار در سال ۱۹۶۲ میلادی و فقط با رنگ قرمز تولید و روانه بازار شدند. در دهه ۷۰ میلادی رنگ های دیگری هم مانند سبز، آبی، نارنجی، زرد به تولید رسید. اما اغلب با سه رنگ قرمز، آبی و سبز تولید میشدند. تا قبل از اینکه بهره نوری ال ای دی ها افزایش پیدا کند، بعلت بهره پایینشان فقط در مدارهای الکترونیکی یا در جهت نشان دادن خاموش یا روشن بودن نمایشگرها یا ماشین آلات و بطور کلی بعنوان یک چراغ سیگنال در دستگاه ها و مدارات و …. بکار میرفتند.

اما LEDها هم مانند دیگر فناوری ها به سرعت پیشرفت کرده اند بطوریکه امروزه به وسیله ای بسیار کاربردی تر، مقرون بصرفه و قدرتمند تبدیل شده است. امروزه دامنه کاربرد ال ای دی ها بسیار گسترده شده تا حدی که در نورپردازی و زیباسازی شهر و ساختمان ها هم استفاده میشود.

ورود ال ای دی ها به صنایع روشنایی و نورپردازی ها هم از آن جایی بود که کارشناسان و محققان توانستند با ترکیب سه رنگ قرمز، آبی و سبز به یک نور سفید واحد برسند. البته این ال ای دی های اولیه از مقدار روشنایی و نور دهی پایینی برخوردار بودند. امروزه LEDها با تنوع و رنگ های مختلف وارد صنعت روشنایی شده اند و علاوه بر این در تولید مانیتورهای LED با ابعاد متفاوت نیز بکار میروند.

انواع LED ها:

LED ها برحسب شکل و ساختار ظاهری و میزان نوردهی به دسته های زیر تقسیم میشوند:

LEDهای معمولی ( LED  کلاهی، OVAL LED، مات و برایت)

POWER LED   (پاور ال ای دی)

SMD LED – SMD POWER LED – COB LED – MCOB LED