با اینکه ممکن است سرمایه گذاری اولیه پرهزینه به نظر برسد ،اما مطمئناً مزایای استفاده از نورپردازی ال ای دی برای رشد گیاهان قابل توجه است.

ال ای دی ها و رشد گیاهان :

برای مثال پرورش دهندگان غذاهای محلی از نورپردازی ال ای دی برای رشد گیاهان در تمام طول سال و همچنین پایین آمدن هزینه های پرورش استفاده می کنند.همانطور که در طول تاریخ بشر بسیاری از پرورش دهندگان دریافتند حتی خورشید هر از گاهی به کمک نیاز دارد، تخمین زده می شود که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از تشعشعات خورشیدی قبل از رسیدن به گیاهان توسط سازه های گلخانه ای مسدود می شوند. در مناطقی که دارای زمستان های تاریک طولانی و فصول کوتاه رشد است، موضوع تابش نور خورشید حتی چالشی بزرگ تر است که استفاده از روشنایی تکمیلی برای تولید بهینه محصول را به یک ضرورت تبدیل میکند. پرورش دهندگان اندیشمند و رو به جلو هر روز می آموزند که بهترین منابع روشنایی برای کارهای گلخانه ای، به صورت روشنایی اصلی و یا تکمیلی ال ای دی ها هستند.

سیستم های نورپردای مخصوص باغبانی ال ای دی و انعطاف برداشت محصولی را که ممکن کرده اند،اثرات شگفت انگیزی را نشان داده است از جمله: استفاده از نور ال ای دی به تنهایی رشد گیاهان را بهبود میبخشد همچنین محصولات زراعی بیشتری در بازار تولید میشوند؛میتوان طول موج نور را برای تجربه ی طعم متفاوت غذاها تغییر داد. به همین دلایل و موارد بسیار دیگری از جمله مواردی که در زیر به تفصیل آورده شده است ، ال ای دی ها به تازگی ، جایگزین سیستم های روشنایی سنتی در گلخانه ها شده اند.

ال ای دی ها به صرفه ترند:

قیمت اولیه یک لامپ ال ای دی در مقابل یک چراغ سنتی بیشتر است ، اما نه به همان اندازه که اغلب اعتقاد دارند زیرا هزینه فناوری ال ای دی هر ساله به طور پیوسته در حال کاهش است. همچنین ، طولی نمی کشد که هزینه پرداخت شده برای چراغ های ال ای دی به مصرف کنندگان بازگردد. یک تاجر دانا می داند که جوجه را آخر پاییز میشمارند، به این معنی که لامپ های ال ای دی به دلیل مصرف بهینه انرژی در نهایت به صرفه تر هستند. جیم بلوم ، کارآفرین محبوب ، صاحب مزارع غذاهای محلی می گوید: ” همیشه هزینه نورپردازی تکمیلی برای پرورش گلخانه ای در میدوست پایین می آمد.” “چراغ های ال ای دی به ما این امکان را می دهند تا هزینه ها را در طول سال پایین بیاوریم.”

چراغ های سنتی بازنده در برابر ال ای دی ها:

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، هزینه انرژی سومین هزینه قابل توجه برای اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان است که هزینه های نورپردازی بخش قابل توجهی از آن را اختصاص می دهد. در اینجا منظور هر دو نوع روشنایی است. روشنایی تکمیلی مربوط به گلخانه ها و رشد گیاه و همچنین چراغ های روشنایی بخش محیط.در مقایسه ی لامپ به لامپ ال ای دی ها ۶۶ درصد بهینه تر از لامپ های سنتی هستند.

نه تنها چراغ های ال ای دی باعث صرفه جویی در قبض های برقی تولید کنندگان می شوند بلکه هزینه های دیگر را نیز کاهش می دهند. بدون وجود گرما و تابش شدید خورشید، تولید کنندگان می توانند از آب کمتری برای گیاهان استفاده کنند زیرا تبخیر کمتری اتفاق می افتد. در نتیجه ، اگر خنک نگه داشتن فضای رشد را یک چالش در نظر بگیریم،که البته در بسیاری از مناطق ایالات متحده همینطور است، ال ای دی ها صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی و هزینه به همراه دارند زیرا باعث کاهش نیاز به تهویه مطبوع می شوند.

تنظیم نور با توجه به نیاز گیاه:

سیستم های روشنایی سنتی کنترل دودویی را ارائه می دهند. یعنی آنها خاموش یا روشن هستند. در صورت روشن بودن ، آنها برای هر گیاه همان طیف نور ثابت را میتابانند، گرچه ممکن است بسته به مدت زمان خاموش روشن شدن از نظر شدت نیز متفاوت باشند (لامپهای سنتی دارای شدت کمتری هستند). بنابراین هر گیاه اساساً طیف نور مشابه سایر گیاهان را دریافت می کند ، حتی اگر انواع مختلفی از گیاهان در یک فضای یکسان داشته باشید. در اینجا سوالی که مطرح میشود این است که، اگر به هر گیاه مواد مغذی یکسان نمیدهید چرا باید به همه ی آنها نور یکسانی بدهید؟

پرورش محصولات بزرگ تر:

با استفاده از ال‌ای‌دی‌ها و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید شبکه‌سازی، کشاورزان می‌توانند فرمول‌های نور مخصوص به خود را بسازند تا گیاهانشان خصوصیاتی داشته باشد که میزان فروششان افزایش یابد. من باب مثال، اخیرا در شرکت خودم، لومی‌‌گرو، تحقیقات کوچکی را با ریحان انجام دادیم. گروه تحقیقاتی ما ریحان را تحت پنج نوع نور مختلف پرورش داد. ۰، ۸، ۱۶، ۲۴ و ۳۲ درصد نور آبی، علاوه بر مقادیر متفاوتی از نور قرمز و میزان ثابتی نور سفید. در آزمایش کورکورانه، نتایج براساس درصد نورهای استفاده شده تفاوت بسیار قابل‌توجهی داشتند، و ریحانی که تحت ۳۲ درصد نور آبی رشد کرده بود تندتر، معطرتر و خوشمزه‌تر بوده است. کنترل طیف نور “فوت کوزه‌گری” جدیدی‌ست که کشاورزان می‌توانند با استفاده از آن غذاها و گل‌های موردعلاقه مشتریانشان را تولید کنند.

“بلوم می گوید:”نتیجه ای بهتر از آنچه انتظار داشتم اتفاق افتاده”. وی ادامه داد: “در یکی از واحد های ما تابش آفتاب وجود نداشت اما ما توانستیم چرخه برداشت کامل را بدون هیچ مشکلی، به وجود آوریم. ریحان ، سبزی خردل ، کلم ، آرگولا، محصولاتی هستند که فکر می کنم در محیط محصور در زیر چراغ های ال ای دی بهتر رشد می کنند.”

در آزمایش های دیگری که در موسسات برجسته مانند دانشگاه گلف در کانادا یا UC دیویس در کالیفرنیا انجام شده ، دانشمندان بارها و بارها نشان داده اند که ال ای دی ها با صرف انرژی بسیار کمتر و اشغال فضای یکسان ، منجر به تولید محصولات پر فروش تر از سیستم های روشنایی سنتی می شوند.

محیط کاری سالم تر:

توانایی هدایت رشد گیاهان با ال ای دی به معنای کمبود نیاز به هورمونهای گیاهی برای انجام این کار است. علاوه بر کاهش نیاز به هورمون ها ، برخی از مطالعات نشان داده اند که ال ای دی ها می توانند نیاز به سموم دفع آفات را نیز کاهش دهند و یا حتی از بین ببرند ، همچنین از دیگر افرادی که از مزایای ال ای دی ها استفاده میکنند کارگرانی هستند که دیگر مجبور نیستند در معرض این مواد سمی باشند.

همانطور که در بالا ذکر شد ، کاهش گرما در روش نورپردازی با ال ای دی به نسبت نور خوشید و لامپ های سنتی، به معنای تبخیر کمتر و نیاز به کود کمتر است ، بنابراین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگری کاهش می یابد. کاهش استفاده از هورمون های گیاهی ، سموم دفع آفات و کود در فضاهای محدود مانند گلخانه ها و عملیات رشد در محیط داخلی ، به معنای یک محیط داخلی سالم برای افرادی است که در آنجا کار می کنند.

جلوگیری از هدر رفت آب:

همین حالا میدانیم که محیطهای پرورش محصول کنترل شده به معنای هدر رفت کمتر آب ، نیاز  کمتر به مواد شیمیایی و استفاده بیشتر از فضا هستند.حال ال ای دی ها را به این فرمول اضافه کنید و پرورش گلخانه ای را دوستدار محیط زیست تر کنید. همانطور که گفته شد ، کاهش گرمای تولید شده توسط ال ای دی منجر به کاهش قابل توجه آب مصرفی میشود که با توجه به بحران آب جهان، خوشحال کننده است و استفاده از نور برای هدایت رشد گیاه به جای هورمونهای گیاهی باعث اتکا کمتر به مواد شیمیایی می شود.

در کنار همه ی این مزایا این مورد را فراموش نکنید که تمام این ویژگی ها محیط زیست ما را دست نخورده تر نگاه میدارد، در واقع، کارآیی سیستم های ال ای دی باعث کاهش ردپای کربن نیز می شود.محصولاتی مانند غذاهای محلی که بخش جدایی ناپذیر سفره ی مردم هر منطقه هستند می توانند با محدود کردن مسافت حمل و نقل کمک بزرگی به حفاظت از محیط زیست بکنند زیرا با وجود این امکانات لزوما نیاز به پرورش گیاه در مکان جغرافیایی خاصی نیست.

پرورش دهندگان باهوش ، چه اپراتورهای یک مزرعه سرپوشیده شهری و چه یک گلخانه بزرگ سنتی روستایی ، همواره در جستجوی ابزارهایی هستند تا بدون آسیب به طبیعت مادریشان به بهترین بازدهی برسند. ال ای دی های باغبانی ، سیستم های کنترل شبکه ای و تحولات جدید در علم طیفی باعث شده اند که دنیایی با رشد و توسعه کارآمدتر ، ارزان تر و بارورتر داشته باشیم.