ریسه ال ای دی حاوی نوار خود چسبنده ای است که LED ها در فواصل منظم بر روی یک بستر آلومینیومی خطی مونتاژ شده اند.

پس از نصب و اتصال به برق ، کل طول نوار ال ای دی روشن ، و نور به صورت خطی گسترده می شود.

قابلیت انعطاف پذیری ، امکان جداسازی و برش ، ایجاد اشکال مختلف و نوردهی بالا در حجم کم از ویژگی های بارز این نمونه از انواع لامپ LED می باشد.

ریسه ال ای دی علاوه بر محیط های داخلی ساختمان ، در محیط های خارجی مانند نورپردازی نما و نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان ، نیز کاربرد فراوان دارند.

مزایا:

طول این نوع نوارهای نوری می تواند به طور سفارشی و به تناسب نیاز شما مشخص شود.

نوارهای ال ای دی با ضخامت دو میلی متر را می توان به راحتی در فضاهای تنگ و باریک نیز نصب نمود. انعطاف پذیری این نوع چراغ ها ( که می توانند تا حدود ۹۰ درجه  نیز خم شوند) به آن معناست که این امکان را دارند که حتی در فضاهایی که غیر ممکن به نظر می رسند نیز نصب گردند.

رنگ، شکل، اندازه و قدرت نوری این نوع LED ها بسته به نوع عملکرد و نیاز دکوراسیون شما قابل انتخاب است. اقسامی از تک رنگ و یا نمونه هایی که رنگشان قابل تغییر باشند نیز از این چراغ ها وجود دارند.

نوارهایLED  در برابر آب و هوا مقاومت خوبی دارند؛ بنابراین می توانید آنها را در هوای مرطوب و فضاهای بیرونی خانه خود نیز استفاده کنید.

این نوع چراغ ها مصرف کننده های قدرتمند انرژی به حساب می آیند. آنها در هر وات، نور بیشتری از سایر چراغ ها، تولید کرده و  برق مصرفی کمتری نیز نسبت به آنها دارند.

ال ای دی ها معمولا قوی بوده و طول عمر زیادی دارند، اما طبیعتا مانند هر منبع نوری دیگری که با گذر زمان افول می کند، تحت تاثیر متغیرهایی مثل دما و نحوه استفاده، ضعیف می شوند.

معایب:

اگر یک ریسه ال ای دی  نیاز به جا به جایی داشته باشد، مجموعه ای بیش از تنها یک لامپ شما نیز باید جا به جا شوند.

 اگر یک یا دو چراغ از این نوارها بسوزند، اثر آن ممکن است به شکل پیوسته بر سایر چراغ ها نیز دیده شود.

علاوه بر اینکه ممکن است در طول زمان دچار کاهش روشنایی شود نیز، امکان دارد که به شکل غیر قابل پیش بینی هم این اتفاق صورت گیرد.

این نوع چراغ ها هزینه بالاتری از سطح معمول دارند، اما با این حال در بهره وری و مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

عمر نوارهایLED  به درجه حرارت منطقه ای که در آن حضور دارند بستگی دارد. نصب این چراغ ها در مناطقی که دمای هوای بالاتری دارد باعث کاهش طول عمر آنها می شود.