کنترل شارژ ، مداری است که انرژی خورشیدی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار دارد را توسط سلولهای خورشیدی به ولتاژ تبدیل کرده و ما می توانیم از این ولتاژ استفاده کنیم. یعنی اگر شما یک سلول خورشیدی داشته باشید و بخواهید با آن باتری را به (مدت بیشتر) شارژ کنید. در صورتیکه ولتاژ سلول خورشیدی بالا باشد بعد از مدتی باتری جوش میاورد و اگر این کار را ادامه بدهید باتری خراب میشود و اگر هوا ابری بشود سلول ، باتری را شارژ نمیکند و مدار از کار میافتد.

یعنی شما باید یک ولت متر داشته باشید که ولتاژ باتری را بسنجید و اجازه ندهید باتری بیش از حد شارژ بشود یا در حالتی که بار به باتری وصل است باید خودتان در کنار باتری بمانید که مصرف کننده، باتری را زیاد خالی نکند.

کنترل شارژ ، مداری است که همه این کارها را به صورت هوشمند انجام میدهد و دیگر نیاز نیست که شما نگران شارژ بیش از حد باتری یا خالی شدن اون باشید یا در صورت ابری بودن مدار کار نکند.

در واقعه کنترل شارژ یه مدار واسط بین سلول خورشیدی باتری و مصرف کننده است که همه چیز را خودش کنترل میکند .

یعنی ولتاژ باتری را اندازه گیری میکند و اگر کمتر از یک حد معمول شد بار خروجی را قطع میکند و از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری میکند که اجازه نمیدهد که به باتری آسیب برسد و نظارت بر همه چیز دارد .

چند نوع از کنترل شارژ در بازار که معمولا معروف هستند و به نام های کنترل شارژ نوع PWM و کنترل شارژ MPPT شناخته میشوند.

کاربردهای مختلف کنترل شارژ :

۱–به عنوان منبع تولید برق در جاهایی که دسترسی به برق وجود ندارد
۲–به عنوان شارژر هوشمند باتری ماشین
۳–برق اضطراری برای خانه در جایی که دسترسی به برق آسان نیست
۴–تامین قسمتی از روشنایی محیط کار منزل-ویلا و…..
۵-قابلیت استفاده برای تامین انرژی لازم برای دوربین های مدار بسته با سیستم سولار